KIA Cee’d után Toyota Auris HSD

Előszó

2020 májusa van. Pár hónapja egy fapados, 2009-es gyártású 1.4-es szívó benzines Ceed kombiról váltottam egy 2015-ös, faceliftes, full-extrás hibrid Auris kombira. A Ceedet 193.000 km-nél vettem és 16.000 km-t mentem vele közel 2 év alatt, az Aurist 203.000 km-rel vásároltam, és eddig 2.400 km-t tettem bele. (A Ceed előtt évekig egy 1.6-os benzines Mazda 323f-fel jártam.)

Arról fogok írni inkább hosszan mint röviden, hogy hogyan lett a Ceedből Auris, és hogy miként viszonyul egymáshoz a két autó. A cél az Aurisra váltáson gondolkozó Ceed tulajdonosok segítése.

Fotók

 

Út az Aurisig

Azzal a gondolattal kezdtem el a Ceed utódját keresni, hogy nem akarok többé műszaki problémákkal küzdeni vagy együtt élni, szerelőnél hagyogatni az autót, és egyébként 2 kisgyerekkel kellő nagyságú, korszerű, benzines családi autóra vágytam. A SUV vonal nem különösebben fog meg, maradtam a hagyományos felépítésnél.

Beléptem számos szóba jöhető autótípus (pl.: Golf, Civic, Astra, Focus, Jazz, Auris, Octavia) Facebook csoportjába, hogy képbe kerüljek az egyes típusokról. (A német prémiumokat és a rozsdásodó Mazdákat kihagytam, a Suzukinak nem volt családi méretű autója, a Renault-k nem tetszettek, a Peugeot-k és Fiatok híre túl rossz, a Citroen és a Nissan talán kimaradt, a Ceedben eleve benne voltam, a Hyundai meg majdnem ugyanaz mint a KIA.)

Visszaolvasva is, és hetekig követve a bejegyzéseket is eléggé elment a kedvem a legtöbb autótól: amikor egy nap tíz egymást követő bejegyzésben tíz különböző ember az adott autótípus tíz különböző hibajelenségéről kérdez, az elég kiábrándító. Próbáltam persze kiszűrni, hogy pl. a Civic csoportban a régi, ‘90-es évek Civicjeit ne vegyem bele a képzeletbeli statisztikába, meg hogy a jelzett hibák mennyiségét a taglétszámhoz arányosítsam, de… szépen lassan lemondtam az egyes autótípusokról, és lépkedtem ki a csoportokból. Végül a Civicet is otthagytam, és csak az Auris maradt.

Az Auris csoport azonban egész más mint a többi: a régebbi, 2006-tól gyártott Aurisokról is ritkán lehetett hibajelenségről olvasni, a második generációról - ami belülről sokkal jobban tetszett nekem - meg szinte semmit! Ráadásul a közösség is abszolút rendben van, senki nem bánt senkit, erőteljes a segítőkészség.

Benzinesből hibrid

Minden fellelhetőt elolvastam az Auris II-ről, megnéztem a kapcsolódó YouTube videókat, és a csoporton belül szépen lassan rám ragadt a hibrid-szeretet. Budapesten belül, dugóban bizony volt hogy görcsölt a lábam a sok kuplungolástól - hibridnél ilyen az automata váltó miatt nincs. Sőt, ilyen viszonyok között alig fogyaszt egy benzineshez képest! És a hibridben van a legkevesebb elromlásra képes alkatrész. Meg ugye környezetbarátabb is. Szóval jó a benzines is, de még jobb a hibrid. Persze drágább is, de végre olyan autót akartam venni, amit hosszú ideig és szívesen használok, és én - sajnos? - fogékony vagyok a drágábbat, de jobbat és ritkábbat választani.

Tesztvezetés benyomásai

Fél év múlva elmentem tesztvezetni egy full-extrás facelift előtti hibrid Aurist. Az automata váltó rögtön belopta magát a szívembe, olyannyira, hogy utána hazafelé az egyik kereszteződésnél majdnem le is fulladtam a Ceeddel, mert elfelejtettem lassításkor kuplungolni. Dinamikában nagyon közel éreztem az autót a Ceedhez (és a Mazdához is), amiknek a gyorsulása nekem elég. Az Auris talán picit jobban is megy (papíron 11-12 másodperc között van mindhárom autó 100-on). A bőrülést kényelmesnek, de izzasztónak éreztem, a kormányt viszont a Ceed puha műanyag kormányához és a Mazda Nardi sport bőrkormányához képest is visszalépésnek - valahogy olyan kiszáradt bőr érzete volt. A motor hangja (hogy erőteljes gyorsításkor “béget”) nekem egyáltalán nem volt zavaró, az invertert nem is hallottam, pedig csönd volt az autóban. Az ajtóbehúzó megszorongatáskor ugyan recsegett, mégis azzal az érzéssel szálltam ki az autóból, hogy simán átment a szűrőn, megvan a következő autóm. Ugyan a konkrét vezetett példány is eladó volt, de az anyagiak várakozásra késztettek.

Faceliftes vagy facelift előtti?

A következő fél év során sajnos tovább emelkedtek az Auris árak, már csak a forint gyengülése miatt is. Viszont az alatt a fél év alatt sem lett több hibaemlítés az Auris Facebook csoportjában. Leginkább az őszi-tavaszi kerékcserék után bejelző guminyomás lámpa volt a téma (meg a 3-4 literes fogyasztási jelentések). A fél év alatt sokat gondolkoztam, hogy amikor meglesz rá a pénz, facelift-es, vagy FL előtti autót vegyek inkább. Mindkettő mellett és ellen is számos érv szólt.

FL előtti (2012-2015.06)

FL utáni (2015.06-2018)

Olcsóbb.

Kifejezetten tetszik az amúgy kissé megosztó orra.

Elöl kanyarkövető xenon fényszóró.

Újabb, így könnyebben lesz majd eladható.

Hátul LED fényszóró.

Picit jobb zajcsillapítás.

Tekerőgombos hangerőszabályzó gomb.

Por- és ujjlenyomat gyűjtő zongoralakk felületű középkonzol borítás.

Alacsony felbontású kijelzők.

Lassú reagálású és érintőképernyős középkonzol.

Kilógó botantenna.

Lespórolt fűtőszál a TSS szenzorok körül.

Vásárlás

A kérdést egy - az Auris csoporttagok által nagyon ajánlott - kereskedő karácsonyi akciója döntötte el, ahol - úgy érzem jó áron - kínáltak többek között egy megfelelőnek tűnő FL példányt is. Szinte mindent tudott, amit a Toyota kínált az Aurisokban (csak vonóhorog nem volt rajta, ami számomra előny, és fényszóró mosót és JBL hangszórókat nem tartalmazott, de ezek rendkívül ritkák), színes volt (acélkék), félig szövet, félig bőr ülésekkel, pont, amilyenre vágytam. Elhessegettem az érzést, hogy biztos szükséges-e ilyen drága autót venni (nem volt szükséges), és aláírtam a szerződést.

Tükrök, kilátás, tolatókamera

A hazaút során az első élményem az volt, hogy határozottan bejön a fényre sötétedő belső tükör. A Ceedben kézzel lehet a két állapot között váltogatni, de nem szerettem sötétre állítani, mert nem láttam rendesen mi van mögöttem. Nos, az Aurisban ez valahogy nagyon jól működik! Egyáltalán nem bánt a mögöttem haladók fényszórója, viszont látom is rendesen hogy mi van mögöttem. Nagy piros pont.

A belső tükörben rosszabbnak tűnt a kilátás hátrafelé mint a Ceedben, aminek az lehet az oka, hogy hosszabb az autó, távolabb a hátsó szélvédő, hosszabb alagút végén van csak a fény. Ez első benyomás mostanra teljesen megszűnt, úgy érzem ugyanolyan jól tudok vele hátrafelé kilátni a belső tükörből, mint a Ceeddel.

A kilátás előre jobb mint a Ceedből: kevesebbet takarnak ki az A oszlopok és a tükrök. Jobbra-hátra is jobb a kilátás az Aurisból: kevesebbet takar ki az anyósülés fejtámlája és a B oszlop, mint a Ceedben.

Az oldalsó tükrök kisebbek a Ceed lapát tükreinél, és kifejezetten tetszik az alakjuk, sokkal modernebb, menőbb, ugyanakkor az Auris külső tükrei picit szűkebb szögben mutatják a mögöttes teret mint a Ceedé. Az automatikusan behajtódó tükör funkciót nagyon szeretem, mert sokat parkolok út szélén párhuzamosan, és az utcánkban nem egy letört tükrű autót láttam már. A záráskori tükörbehajtás funkció ki-be kapcsolható. A tükörállító gombok kialakítása szerintem nem az igazi, ebben a Ceed jobb. Néha tévesztek, amikor pl. balra akarom állítani a tükröt, és rányomok a téglalap alakú gomb bal oldalára, de kicsit a felső részére sikerül, és esetleg balra helyett felfelé mozdul a tükör. Nem elég egyértelmű a bal-jobb-fel-le irányok elkülönítése. A Ceedben sosem tévesztettem. A tükörválasztó kapcsoló is jobban van megoldva a Ceedben. Persze, az ember általában egyszer állítja be a tükröket, és soha többé nem nyúl hozzá.

Záráskor az Auris nem tudja az ablakokat automatikusan felemelni, és esős időben a tolatókamera képén látszódnak a vízcseppek (homályos pacák formájában, de így is használható marad). Amúgy a tolatókamera abszolút használható, nagyszerű találmány.

Benzinkúton fura volt azzal szembesülni, hogy tankoláskor nem csak az ablakokat, hanem a napfénytetőt is mosni kell/lehet.

Intelligens nyitási- és indítórendszer

Na, ezt a funkciót nagyon-nagyon szeretem! Soha nem kell elővenni a kulcsot, a kilincseken lévő gomb érintésére nyílik/záródik a központi zár, és nem csak a két első, hanem a csomagtartó ajtó is ilyen. Ezerszer kényelmesebb mint a kulcson a gombot nyomkodni. A felvillanó lámpák és a behajló tükrök remek visszajelzői a sikeres zárásnak. Bónusz, hogy az autó beindításához sem kell a kulcsot behelyezni (nincs is hova), elég, ha az autó utasterében van, és az autó gombnyomásra indul. A kulcs eleme évekig bírja, és lemerülés előtt kiírja az autó, hogy lassan ideje lesz elemet cserélni benne.

Vezetés

Határozottan másmilyen mint bármelyik szívó benzines autót vezetni! Az Aurisszal párhuzamosan néha a Ceedet is vezettem, volt közvetlen összehasonlítási lehetőségem.

A Ceed érzésre jobban megy. Ha megnyomom neki a gázt, azonnal reagál, azonnal hangos a motor, azonnal érzem a gyorsulást. Elindulok, nagy gáz, és máris 50-nel megyek. A Ceed akarja, hogy menjek vele, késztet a motor ereje a gyorsításra. Ugyanez igaz a régi Mazdára, és a feleségem Picantójára is.

Az Auris nem ilyen, nagyon nem. Az Aurisszal lassan és finoman indulok, épp csak negyed gázzal, gyorsítani is csak szinte kényszerből gyorsítok, mert még mindig csak harminc valamennyit ír sebességnek, nagy nehezen negyven valamennyi, hű, végre nem kell tovább gyorsítani, itt az 50, gázt felenged, elektromos módban suhanás (vagy nem, mindegy), boldogság. Ha csak egyedül vagyok az autóban és nincs más az úton, szoktam néha csak 30-40-nel közlekedni, mert jó érzés, már csak azért is, mert úgy tovább tart az út, tovább vezethetem az autót.

Az Auris nem kívánja a sebességet, a gyorsítást. Azt szoktam mondani rá, hogy anti BMW: míg a BMW-ben az az élvezet, hogy lámpától lámpáig padlógáz, majd csikorgó fékek, az Aurisban az, hogy finoman vezetek, szemlélem közben a világot, óvatosan fékezek (mellesleg ettől töltődik a hibrid akkumulátor is). Ez nekem jó érzés.

Amikor visszaülök a Ceedbe, akkor meg az a jó érzés, hogy hallom a motort, hogy nyomom neki, hogy szinte padlógázzal termek 50-nél elindulás után. Mást hoz ki a két autó belőlem (és sokan mondanak hasonlót). Viszont! Ha egy lámpánál zöldre váltásnál le akarom gyorsulni a szomszéd sávban indulót, az Aurisszal bármikor legyorsulom. Még csak padlógázt sem kell nyomni hozzá, egy erős félgáz is elég. A Ceedet szinte minden legyorsulta, főleg, ha volt egy kis emelkedő is, vagy ment a klíma. Az Aurisban a hibrid akkuról megy a klíma, semennyit nem vesz el a motor erejéből, ugyanúgy megy az autó klímával mint nélküle. És az Auris nem csak álló helyzetből gyorsul teljesen jól, hanem pl. autópályára felhajtáskor is teljesen vállalható: a felhajtó 60-asából pillanatok alatt 110-en vagy 130-on vagyok, a tükörben meg látom az összemenő autókat, akik a felhajtón még közvetlenül mögöttem jöttek.

Hasonlóan gyorsul tehát a két autó, érzésre mégis határozottan erősebb az Auris motorja, de - egyáltalán nem kellemetlenül - arra késztet az autó, hogy ne éljek ezzel, hanem csak szépen, lassan, finoman közlekedjek vele.

És még egy fontos dolog: amikor az Aurisban hirtelen nyomok egy padlógázt, előfordulhat, hogy semmi sem történik fél másodpercig, és csak utána indul meg az autó. Ennek egyáltalán nem örülök, szerintem balesetveszélyes. Fontos tehát számítani rá, hogy lehet, hogy picit várni kell majd a gyorsulásra. Nem tudom, lehet, hogy a POWER mód ezt kiküszöböli (az ECO meg felerősíti), nem szoktam használni. (POWER-ben tudtommal nem kapcsolja le a benzinmotort.)

Zajszint

Nekem az volt a benyomásom, hogy autópályán hangosabban kell benne beszélni, mint a Ceedben. A motorja ugyan határozottan halkabb a Ceednél, de a kerekek és a tükrök felől jön azért zaj. Azt mondják azért érződik hangosabbnak, mert halkabb a motor, így az egyéb zajok hangosabbnak érződnek. Nem tudom… A motor tényleg halk autópályán is: csak intenzív gyorsításkor van jelen a hangja. De akkor is hangosabban kell beszélni benne a pályán, mint a Ceedben! Emiatt nekem csalódás a hangja.

Persze elektromos üzemmódban tényleg tök halk, és nagyon jó érzés a kis utcákban hangtalanul suhanni (vagy akár a 70-es utakon), főleg leengedett ablakkal, hogy halljam az autó nem létező motorhangját… De ha megy is a benzinmotor, az Auris motorja minden sebességnél sokkal halkabb a Ceed motorjánál.

Azt mondják a facelift előtti Auris kicsit hangosabb a faceliftesnél, de a különbséget csak 160 körüli tempónál lehet meghallani, az alatt megkülönböztethetetlenek.

Hangok

A 6 hangszóró nekem megfelelő, de halkan hallgatva a zenét azért elnyomja a futómű és a szél zaja. A hangszórók minősége hasonló mint a Ceedben, de talán a Ceedé egy hajszállal jobban szól (vagy csak túl sok az Aurisban általam beállított +2 magas kiemelés, ezt most épp visszavettem, meg a mély kiemelést is, szerintem úgy jobb lesz). A facelift előtti Auris kérhető gyári JBL hangrendszerrel, az viszonylag gyakori és nyilván jobban szól a sima gyárinál. Facelift után gyakorlatilag nincs JBL-es Auris.

Az index kattogását nagyon szeretem ennyi idő után is, kifejezetten kellemes a hangja, sokkal jobb a Ceed index hangjánál.

Apró zörejek vannak ugyan, de nem állandóan, inkább csak néha egy kis időre. 200.000 km felett ez szerintem rendben van, a szintén 200.000 km-es Ceed sokkal több és hangosabb zörejt adott ki.

Kormány, gombok

Tapintás terén elsőre csalódás volt az Auris bőrkormánya (és pozitív csalódás a Ceed puha műanyag kormánya), de valójában teljesen rendben van az Auris kormánya is. Egyszer sem csúszott még meg rajta a kezem, jó a kialakítása, jobb, mint a Ceedé.

9 óránál fogom a kormányt, és az Aurisét ott jobb fogni mint a Ceedét, jobb a formája. A kormány gombjaiban viszont a Ceed a jobb. Jobb minőségűnek tűnnek a gombjai, és ami fontosabb, jobbak a kormányra kihelyezett funkciók. Ha a zenétől nem hallom például hogy mit mond hátul a gyerek, a Ceedben ott van a kormányon a Némítás gomb, és máris hallom a gyereket. Az Aurisban egy gombot hosszan benyomva kell tartani míg lenémít, mert ez a gombnak csak a másodlagos funkciója.

Az Aurisban vannak gombok a telefonhívás fogadására/lezárására is, ami tök jó, de mindig néznem kell a kormányt, hogy most melyik gombbal is veszem fel a telefont. Azt gondolom, ez rövid idő alatt nyilván megszokható, de addig is segítség lett volna, ha a hívás fogadás gomb zöld, a megszakítás gomb meg piros. Apróság, de kevesebb figyelemmel lenne megtalálható a keresett funkció.

Jó lenne, ha 1-2 centivel jobban ki lehetne húzni az Auris kormányát. Úgy ülök, hogy a bal könyököm az ajtóra támasztom, és a bal kezemmel tartom a kormányt 9 óránál. Éppen csak elérem, kényelmesebb lenne, ha picit kintebb lehetne húzni a kormányt. A Ceedben stabilabban fogtam a kormányt, igaz, ott meg a könyököm billent le a nagyobb kátyúknál az ajtóról.

A kormányon lévő és az ablakemelő gombok sötétben is jól láthatóak mindkét autóban.

Méretek, csomagtartó

Az Auris picit alacsonyabb és keskenyebb, de hosszabb a Ceednél. (Mindkettő kombi ugye.) A Ceed sokkal tágasabb belülről! Elöl és hátul is jól érezhetően nagyobb. Viszont az én 176 cm-emhez képest azt éreztem, hogy túl nagy, egy picit kisebb autó komfortosabb lenne. Nos, az Auris határozottan szűkebb. Ez nekem pont jó, kivéve a már említett kormány kihúzhatóságot. Hátul a lábtér már határeset, de kicsik a gyerekek, nekik tökéletes. A Ceedben elférhet hátul három keskeny kivitelű gyerekülés, az Aurisban kizárt.

Ami a csomagtartót illeti, a gyári adatok szerint csak 4 liter az eltérés (más mérések szerint 45 liter a Ceed előnye), de érzésre a Ceedé szélesebb, az Aurisé pedig hosszúkásabb. A Ceedben van mély rekesz, azt szerettem: simán beleraktam egy dinnyét, vagy akármit, megtartotta a dolgokat, nem csúszkáltak szanaszét. Az Aurisban két szintű a csomagtartó, de hiányolok a Ceedhez hasonló mély rekeszt. Csak kb. 7 centi magas rekeszek vannak.

A Ceedben a csomagtartó ajtót egy középen lelógó bőr kapaszkodóval is le lehetett csukni, azt szerettem - ilyen nincs az Aurisban. Van helyette elektromos csatlakozó, ha jól emlékszem - soha nem használtam és valószínűleg nem is fogom, de más talán igen.

Fogyasztás

Nincs meglepetés, a hibrid Auris egyértelműen kevesebb benzint kér dugóban, országúton, pályán is. A Ceed a 16.000 km-t 7,65-ös mért fogyasztással, az Auris a 2.000 km-t 5,84-es mért fogyasztással teljesítette, de ez utóbbi folyamatosan csökken, mert már kijöttünk a télből, és nem kell a benzinmotort annyit melegíteni. Valahova 5,0-5,5 közé várom az éves átlagát. Mindezt NORMAL módban, a POWER tartományt azonban minden vezetés alkalmával érintve, sok rövid úttal. POWER módban azt mondják 5 decivel többet fogyaszt, ECO-ban meg max. ugyanennyivel kevesebbet.

Rövid, 1-2-4 km-es távokon az Auris nem fogyaszt keveset, kb. 6-8 litert, majdnem mint egy sima benzines. 10-15 km-es távokon esik be a fogyasztás 4-5 literre, és azt onnantól tartja, és ehhez nem kell óvatosan vezetni, hanem csak simán normál módon közlekedni.

A Ceed legjobb tankolásnál mért fogyasztása 6,48, legrosszabb pedig 9,61 l/100km volt, az Aurisé 5,41-6,16, de ez még csak 2000 km alapján, szóval nem releváns.

Az Auris számítógépe folyamatos 0,3 l/100km-rel alacsonyabb fogyasztást ír mint amit tankolásnál számítok.

A tanksapka kialakítása a két autón nagyon hasonló, de a Ceedé valahogy egy picit jobb, kényelmesebb használni tankoláskor.

Könyöktámasz

A Ceedé jobb. Ugyan a Ceedé fix, az Aurisé pedig csúsztatható, de úgysem akarom soha csúsztatni, viszont néha véletlenül elcsúszik magától is, ami bosszantó. Anyagát tekintve is jobb a Ceed puha műanyag könyöktámasza az Auris (mű?)bőr könyöktámaszánál, és funkcionalitásában is jobb a Ceedé: a Ceedben sokkal könnyebb felnyitni a felső és az alsó mély rekeszeket, míg az Aurisban szenvedősebb: volt, hogy alig bírtam a megfelelő rekeszt felnyitni, mert folyton a másik nyílt fel helyette.

Ülések

Az Auris félig bőr félig szövet ülése picit kényelmesebb a Ceed szövet ülésénél, de alapvetően ugyanaz a kategória a kettő. Az Auris elektromos deréktámasza nem ér többet mint a Ceed kézi deréktámasza - mindkettő ugyanazt nyújtja csak más módon.

Az ülés állíthatóság kb. egál, de én nagyon megszenvedtem a Ceeddel amikor megvettem, míg sikerült 2 hónap után olyan pozíciót találnom, hogy ne fáradjon el a vádlim egy fél órás úttól, és a könyökömet is az ajtón tudjam pihentetni miközben a kormányt tartom. Már azon gondolkoztam, hogy el kell adni az autót emiatt, mire végül valahogy találtam egy elfogadható pozíciót. A Mazdánál ez annak idején tök könnyen ment, és az Aurist is simán vezetem elfáradás és kényelmetlenség nélkül egy órát is (hosszabb úton még nem voltam).

Az Aurist próbáltam bőr ülésekkel is, az kényelmes volt, de izzasztott. Szövet üléssel is próbáltam, de az meg a bőr ülésből átülve érzésre nem tartott olyan jól, bár nem is izzasztott. A félbőr teljesen bevált. Egyáltalán nem izzaszt, és tart is.

A Ceedben nem volt ülésfűtés, az Aurisban imádom. Mire 1 perc alatt kiérek az utcából, melegek az ülések! Kár, hogy kormányfűtést nem tudnak az Aurisok, az még jöhetne. A fejtámlát az Aurisban jobban szeretem, de a Ceedben sem volt semmi bajom vele.

Klíma

A Ceed teljesítményét nagyon visszavetette - ilyen az Aurisnál nincs, hiszen a hibrid akkumulátorról megy, nem a motor hajtja. Az Auris gyorsabban lehűti az autót, és valahogy jobb a kialakítása, kevésbé kellemetlenül jön rám a hideg.

A dupla digitális klímának semmi értelmét nem látom. Mármint annak, hogy dupla. Egyébként jók a kapcsolói, jó érzés nyomkodni rajta valamit, bár nem nagyon kell hozzáérni, mert digitális, automata. Ezek az Auris legjobb kapcsolói, a többi gombja a 90-es évekből maradt itt. Tökéletesen használhatóak azok is, nem romlanak el, de a dizájnjuk nulla. Mondjuk a Ceedben is szerettem a klíma tekerőgombjait tekergetni, jó minőségűek, de az Auris fel-le gombos rendszere jobban tetszik.

Az Aurisnak csak a skandináv piacra szánt példányaiban van a hátsó ülések felé légbeömlő (az első ülések alatt a padlón). Jobb lenne ha ez általános lenne.

Ablaktörlő

A Ceed a Bosch Aerotwin lapátokkal egyszerűen tökéletes volt, de Aurison azt mondják nem jó ez a lapát. Helyette vagy a drága gyárit, vagy a 600 Ft-os BOSOKO-t ajánlják. Ez utóbbit próbáltam, nekem nem jött be. Alapvetően jól töröl, de amikor visszafordul a legfelső állásban a lapát, gumis nyikorgó hangot ad ki (bár az utóbbi napokban mintha már csendes lett volna visszaforduláskor is). Másoknál csendes a BOSOKO.

Az Auris esőérzékelős ablaktörlése rendben van, használom a funkciót, kevesebbet állítgatom mint a Ceedben állítgattam az ablaktörlőt. Jól töröl, nem csíkoz, mindkét autó hasonlóan nagy felületet töröl, nem érzek különbséget. Az ablakmosó hasonlóan szépen szórja az ablakra a folyadékot - ha választanom kellene, az Auris picit jobban csinálja.

Úttartás, fekvőrendőrök

Úttartásban nem érzek különbséget a Ceedhez és a Mazdához képest.

A kipörgésgátló az Aurisban tökéletes. Azt hittem van a Ceedben is, csak nem túl jó, de most utólag azt gondolom, hogy nincs, mert annak bizony időről időre kipörögtek a kerekei lendületesebb elinduláskor. Ilyen az Aurisban nincs, helyette egyenletesen gyorsul, legfeljebb villog a kipörgésgátló lámpája a műszerfalon.

Az Auris a fekvőrendőröket kellemesebben, limuzinszerűbben veszi. Kicsit tartottam tőle, mert azt olvastam, nem szereti a fekvőrendőröket, hajlamos leérni az alja, de nem. A hasmagasságuk amúgy ugyanakkora (14 cm), a Ceeden 15-ös, az Aurison 16-os kerekek vannak.

MP3 zene pendrive-ról

A Ceed a pendrive-on lévő mappák között tudott lépkedni, és tudta csak az adott mappát lejátszani, vagy a következő mappára ugrani. Ez nekem így jó volt. Az Auris nem mappákban gondolkozik, hanem az MP3-ak meta adataiban (előadó, album, dalcím, stílus). Ezt elég nehezen vette be a gyomrom. Nem tudok menet közben csak úgy átugrani egy-egy mappába rakott albumot, mint a Ceedben tudtam, hanem a lassú szoftverben kell keresgélni és valami alapján mást választani amit hallgatni szeretnék. Ezt vezetés közben nyilván nem lehet, vezetés közben marad a következő/előző dalra ugrás gomb a kormányon. Ugorj át így egy 10 dalos albumot… (Persze lehet, hogy csak nem értek még hozzá, és van rá megoldás.) Cserébe az Auris akár a dal CD borítóját is megjeleníti a kijelzőn, és ismeri az ékezetes betűket.

Mindkét autó a kulcs elfordítása után automatikusan folytatja a zenelejátszást ott ahol előzőleg abbahagyta - más márkáknál ez nem feltétlenül így van, pedig így jó. Az Auris azonban indítás után 10 másodpercen belül mindig reccsen egyet: picit megakad a zene lejátszása (gondolom az MP3 cache kezelés hibája okozza). Utána már hibamentes a lejátszás, csak az autó bekapcsolásakor van ez a jelenség (mások autóiban is, nem csak az enyémben). Nem lennék büszke rá a Toyota helyében, és mint autótulajdonos sem vagyok büszke rá...

Napfénytető (Skyview)

Nem nyitható. Sofőrként szinte semmi pluszt nem ad, de világosabb tőle az autó beltere, a gyerekek szeretik, és biztos vagyok benne, hogy ha én ülnék hátul, én is oda lennék érte. Elektromos rolóval tetszőleges mértékben elfedhető, de gyakorlatilag sosincs elfedve. Kíváncsi vagyok tűző napon mennyire zavarja majd a gyerekeket. Nagyon magas embereknek nem ajánlott, mert csökkenti a fejteret.

TSS (Toyota Safety System), fűtőszál

Tartalmazza az automata távolsági fényszórót, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, az ütközés előtti figyelmeztető rendszert és a táblafelismerő rendszert. A szükséges lézer és kamera érzékelők a belső tükör előtt vannak a szélvédőn. Sajnos a facelift modellekből kispórolták a fűtőszálat, így télen előfordulhat, hogy kiírja az autó, hogy a piszkos szélvédő miatt a TSS-t kikapcsolja. Valójában nem piszkos, hanem párás ilyenkor a szélvédő. Ahogy a pára megszűnik és a szenzorok ismét működnek, a TSS funkciók is bekapcsolnak. Márkakereskedésben lehet kérni fűtőszál beépítését a szenzorok mellé, ami ezt a problémát kiküszöböli (20e Ft). Facelift előtti modellekben tudtommal alapból benne van a fűtőszál is.

Fényszóró

Az én Aurisomban elöl LED fényszóró van (nem csak a nappali menetfény LED). Itt nem közvetlen az összehasonlítás, de szerintem jobban világít a LED mint a Ceed sima izzója. Az külön jó, hogy országúton nem kell ki-be kapcsolgatni a távolsági fényt a szembejövő forgalomtól függően, hanem automatikusan kezeli (az automata távolsági fényszóró a TSS csomag része). A halogén fényszórós Aurisokra rengeteg a panasz, hogy nem látni vele sötétben. A hazakísérő fény funkció is jól jöhet (a motor leállítása után a fényszóró kart meghúzva felkapcsol a fényszóró fél percre (állítható időtartamra), majd kikapcsol magától).

Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer

Jelez ha index nélkül rámegyek a sáv valamelyik szélére. 50-es tempó felett működik csak, hogy városban ne csipogjon folyton. Ezzel csak az a baj, hogy az autó 54-55-ös sebessége felel meg a valós 50-nek, azaz városban is jelez. Persze, kikapcsolható, gyorsgomb is van rá a kormányon. Én nem kapcsolom ki, hadd csipogjon néha.

Ütközés előtti figyelmeztető rendszer

Néha bejelez amikor hirtelen kikerülök valamit és az út szélén meg parkolnak. Állítólag 30 km/h sebességig meg is állítja az autót ha kell, afölött meg lelassítja, de ezt nyilván nem próbáltam ki. Jelezni már jelzett, odáig még nem jutottunk el, hogy fékezzen is. Mindenképp örülök a funkciónak.

Táblafelismerő rendszer

Na, ez semmit nem ér! Felismeri a táblákat, de azt nem, hogy pl. a kilométerekkel ezelőtt elhagyott keresztutca rég feloldotta a sebességkorlátozást, amit az autó még mindig mutat… Jobban örülnék helyette egy holttér figyelőnek vagy egy első kamerának.

Csipogás, duda

Na, csipogni azt tud az autó! Parkoláskor főleg. Csipog a radarok miatt, ha túl közel van valami, és csipog ha hátramenetben van, mint egy teherautó. Ez utóbbi szerencsére kikapcsolható, hogy csak egyet csippanjon, amikor R-be rakom, és ne folyamatosan. A csipogás hangereje menüből állítható, meg az is, hogy mennyire legyen érzékeny, mikor kezdjen csipogni. Nekem a legérzékenyebbre van állítva, még nem sokalltam be, de ha megtörténik, átállítom közepesre, vagy csak a tényleg nagyon necces helyzetekben csipogóra. Az autó dudája elég halk, ezt többen lecserélték komolyabbra (5e Ft), engem nem zavar.

Tempomat

Na, ezt szeretem! Rengeteget használom, városon belül is. Szerintem jól használható, de nem távolságtartó, szóval ha pályán 2-vel lassabban megy az előttem haladó nálam, akkor szépen lassan utolérem hacsak be nem avatkozok.

Automatikus parkolás

Sci-fi, ahogy magától tekeri a kormányt, de sokat használom. Minek fárasszam magam a párhuzamos parkolással, ha az autó maga is megcsinálja? Ráadásul nem is rosszul! És olyan helyekre is simán beáll, ahova én már nem próbálnék, mert kicsi a hely. Szóval jól működik, abszolút használható.

TPMS szenzor

Téli és nyári gumit cserélgetek ugyanazon alufelni szetten, mindkét gumiszett ugyanolyan méretű, így engem nem érint a szenzor probléma, hogy kerékcsere esetén jelez a lámpa. Ráadásul így nem is 2 garnitúra TPMS szenzor kell, hanem elég csak egy, ahogy felniből is elég egy szett. A facelift modelleket 2 szett szenzorra lehet feltanítani, a facelift előttieket csak egyre.

Biztonsági övek

Az Auris biztonsági övei sokkal könnyebben használhatóak. Picit keskenyebb, hajlékonyabb, könnyebb, és sokkal könnyebben jár az övön a csat. Sokkal könnyebb az Aurisba bekötni a gyerekeket az övvel a gyerekülésbe, mint a Ceednél (vagy a szintén KIA Picantónál).

Navigáció, mobil telefon kapcsolat

Hát ezzel nem vagyok elégedett. Friss és teljes Európa térképes navigáció van az autóba építve, de olyan lassú és nehézkesen használható, hogy a pár alkalomról, amikor próbáltam valami úticélt megadni neki, annyi emlékem van, hogy vagy nem sikerült, vagy nagyon nehezen. Maradok a telefonos navigáció mellett. Igény szerint a Waze hangja átrakható az autó hangszóróira Bluetooth segítségével, de telefon tükrözést az Auris hivatalosan nem tud (néhányaknak viszont sikerült összehozniuk Samsung telefonokkal). Elvileg lesz rá egyszer hivatalos szoftverfrissítés, amivel tudni fogja, de szerintem soha napján. Telefonálásra és telefonkönyv használatra most is alkalmas, az SMS-eket is megjeleníti.

Napszemüveg tartó

Mármint a lenyitható kis rekesz a tetőlámpánál. Nos, csálé. Állítólag az összes Aurisban. Nem vészes, nem feltűnő, de akkor is.

Visszagurulás-gátló

Ez jó. Nem kell emelkedőnél nagy gázzal indulni, nem fog az autó visszagurulni a mögötte álló orrának.

Ablakemelő-tiltó kapcsoló

A Ceedben szerettem, az Aurisban nem. Amikor az Aurisban bekapcsolom a letiltást, akkor csak a vezető oldali ablakot lehet működtetni, a másik hármat nem, de olyan szinten nem, hogy még a vezető sem tudja azokat működtetni! Ez így szerintem botrányos. Mivel nálunk az anyós ülésen a feleségem szokott ülni, zavaró, hogy ha a hátul ülő gyerekek miatt letiltom az ablakok kezelését, akkor a feleségem sem tudja leengedni a saját ablakát… A Ceed az anyósülés ablakát nem tiltotta.

Automatikus ajtózár

A Ceed 40km/h sebességnél automatikusan lezárta az ajtókat, amit vagy a középkonzol megfelelő gombjával, vagy a kulcs kihúzásával, vagy az ajtónyitó kallantyú meghúzásával lehet feloldani (majd 2. meghúzásra nyitni az ajtót). Az Auris nem zárja magától az ajtókat.

Szőnyeg rögzítés

A Ceed a jobb. Az Auris szőnyegét két 90 fokban elfordítható kis pöcökkel lehet a padlóhoz rögzíteni, ez azonban nálam már kétszer is elengedett, és így valamelyik oldala a szőnyegnek rögzítetlenné vált. EGy mozdulat visszarögzíteni, de akkor is... A Ceed szőnyegét két menetes tekerős pöcökkel lehet rögzíteni, az a két év alatt egyszer sem oldott ki magától.

Amikben nincs különbség

Kesztyűtartó, kézifék kar, ablakmosó bajuszkapcsoló, automata ablakemelő gombok, ajtók gyerekzár funkciója. A szivargyújtó egyik autóban sem marad feszültség alatt kikapcsolt állapotban (ellenben az Aurisban hátul is van).

Típushibák

A Ceednél hosszasan sorolható (féklámpa kapcsoló, felpúposodó műszerfal, elengedő rádiógomb forrasztások, kikopó okoskerék, megnyúló vezérmű lánc, nehezen visszahúzódó biztonsági öv, csomagtartó ajtó teleszkóp elgyengülés, gyenge rádióadás-vétel, immobilizer bizonytalan kikapcsolódása kulcs berakáskor), az Aurisé nem: a kesztyűtartó néhányaknál valahogy eltörik/szétmegy, és lenyílik, a könyöktámasz pedig nem elég stabil, és elcsúszhat. Ennyi.

Hibrid garancia

Márkaszerviz adja éves 7.000 Ft-ért, amennyiben az éves olajcserét is márkaszervizben végezteti az ember. Az autó 10 éves koráig kérhető (taxi üzemmódban rövidebb ideig), és gond esetén ingyen cserélik a teljes hibrid akkumulátort. Nem szokott szükség lenni rá, de a 7e Ft olyan kevés, hogy ennyit nekem megér.

Toyota EuroCare szolgáltatás

Az autó 12 éves koráig jár, a feltétele az, hogy márkaszervizbe hordjam az autót az éves karbantartásokra. A szolgáltatás ingyenes. Európán belül bárhol és bármikor felhívva egy megadott telefonszámot (Magyarországról: +3680201294; külföldről: +3614584446) kiküld a Toyota egy szerelőt az autóhoz, és ingyen megoldják az alábbi problémákat:

·         Kifogyott üzemanyag, lemerült akkumulátor, defekt, elveszett/bezárt kulcs

·         Mozgásképtelenné vált autó helyszíni javítása

·         Ha nem javítható a helyszínen, ingyen elszállítják a legközelebbi Toyota márkaszervizbe

·         A javítás idejére (de max. 4 napra) igény esetén fizetik a szállodai költséget

·         Csereautó biztosítása a javítás idejére (de max. 3 napra)

·         Külföldön sofőrt biztosítanak ha lebetegszem és nem tudok vezetni

Karbantartás

A Ceedet az éves olaj- és szűrő cserék alkalmával vittem szerelőhöz, meg amikor valami gond volt vele. Az Auris más tészta.

A vásárlás másnapján kaptam egy hibaüzenetet, hogy nem indítható, mert alacsony a 12V-os akku feszültsége, aminek az lehetett az oka, hogy az előző hónapban leginkább csak állt az autó a kereskedőnél. Aztán mégis elindult, és azóta jó. Amúgy nem normál, hanem valami spéci 12V-os akku való bele, akkucsere esetén érdemes körültekintően válaszolni, különben nem lesz hosszú életű az új akku.

Meghibásodásra nem számítok, tervezett karbantartást viszont igényel az Auris:

 

·         Évente/15e km-enként esedékes a motorolaj és a szűrők cseréje - a hibrid garancia miatt - márkaszervizben (30-40e Ft az anyag+munkadíj, de a levegő/pollen szűrőket nem muszáj márkaszervizben, nélkülük 30, azokkal együtt 40).

·         30e km-enként fékfolyadék csere (4e Ft).

·         90e km-enként váltóolaj csere (25e Ft).

·         90e km-enként gyújtógyertya csere (30e Ft).

·         EGR tisztítás 200e km-enként ajánlott (30e Ft).

·         A vízpumpát érdemes ellenőriztetni 200e km-nél (a cseréje márkaszervizben 85e Ft).

·         A guminyomás érzékelő szenzorok (TPMS) eleme min. 4 évet kibír (kis szerencsével 8-10-et is). Sajnos önmagában csak az elem nem cserélhető. A szenzor darabja 8-12e Ft, és ugye 4 db van (márkaszervízben 12, egyéb forrásból 8). Új méretű gumi első felrakásakor a TPMS szenzorokat fel kell tanítani (gumisnál vagy márkaszervizben pár ezer forintért).

·         A fékeket kb. 150-250e km-enként kell cserélni (tárcsa+betét kb. 60e Ft/tengely).

·         1-2 évente érdemes megtisztítani a hűtőközt és a hibrid akkumulátor szellőzőnyílását. Ez fél óra munka otthon (van róluk jó YouTube videó), vagy 15e Ft szerelőnél.

 

Összefoglalva: olajcsere ugyanaz a költség mint minden újabb autónál. Fékfolyadék, váltóolaj, gyertya, EGR, vízpumpa, TPMS szintén. Viszont a fékek egy Aurisban sokkal lassabban kopnak el, és nincs az autóban ékszíj, nincs önindító, nincs generátor, nincs szokványos váltó, nincs külön trafó, nincs kuplung, nincs turbó, nincs kettőstömegű lendkerék, nincs részecskeszűrő, nincs magasnyomású befecskendező rendszer, amik így nem is romolhatnak el, ráadásul nem kell AdBlue adalék sem.

Van helyettük hibrid akkumulátor, amire meghibásodás egyáltalán nem jellemző (amennyiben az akkumulátor szellőzőnyílás néha meg van takarítva, és tud szellőzni az akkumulátor, de ha gond is van, a meghibásodott cellát önmagában is ki lehet cseréltetni, nem kell az egész akkumulátor csomagot, ráadásul ott van a Hibrid garancia éves 7.000 Ft-ért, szóval felesleges miatta aggódni). Van helyettük inverter is, amivel szintén nincs semmi gond, amennyiben erősített kivitel, vagy amennyiben nem folyamatos POWER módban használják az autót évekig.

Ha a hűtőköz meg van tisztítva néha, és megkapja a 0W20 olajat, a motor nem lesz hengerfejes. A váltóolajat a márkaszervizek maguktól nem szokták cserélni (nem előírás), mégis érdemes cserélni 90e km-enként, hogy az e-CVT váltónak se legyen soha semmi baja.

Az Auris rozsdásodásra nem hajlamos, a fényezés a Toyotákon az átlagnál vékonyabb.

Összességében egy benzines vagy dízel autóhoz képest jelentősen kevesebb a meghibásodásra esélyes alkatrész, és ami van arra sem jellemző a meghibásodás.

Végszó

Egyaránt sok jót és sok rosszat írtam mindkét autóról, tehát kb. egál az összehasonlítás?

A Mazda 323f volt az első autóm. Szerettem. Közvetlenül reagáló autó, tökéletes belső méretekkel, tökéletes ergonómiával, mintha rám szabták volna. Kiváló kormány, élvezetes váltó, egyszerre sportos és családi autó. Csak hát a 90-es években tervezték, így nem adja azt a biztonságot ütközés esetén mint egy modernebb autó, főleg hogy megette a rozsda, és korából adódóan rendszeresen látogatta a szervizeket is…

A Ceed kevésbé közvetlen autó, rosszabb a kormány, kevésbé élvezetes a váltó, nekem túl tágas, és nagyon nehezen sikerült nagyjából magamra állítani. Mivel egy lestrapált példányt vásároltam, számos műszaki problémát javíttattam benne, számosat pedig nem, de lehetett volna. Nem igazán szerettem, noha tényleg érződik rajta, hogy európai emberek igényeinek megfelelőre tervezték, főleg az Aurishoz képest.

Az Auris tele van apró bosszantó dolgokkal, olyanokkal, amiknél azt érzem, tényleg csak az akarat hiányzott volna, hogy valami jó legyen, és nem a pénzen múlt. Összességében a közvetlen, azonnal reagáló autó ellentéte, váltó nincs, a kormány nem ad sok infót, de legalább nem rossz a fogása és a kialakítása. Méretben és magamra állíthatóságban jó, de nem ér fel a Mazdával. Osztom, amit az újságírók is mondanak: közlekedőedény, ami elvisz A-ból B-be. Szerencsére viszont az Auristól nem várom el a közvetlenséget és a gyors reagálást, ennek más a stílusa, és azt könnyedén befogadtatja a tulajdonosával. Az A-ból B-be közlekedés nyugalmát élvezem benne, meg azért ott a tudat, hogy ha nagyon akarom, akkor megy is. Egyébként egy modern autó, annak minden előnyével (biztonságos) és hátrányával (drága), viszont funkcióit és dizájnját tekintve szerintem csak átlagos. A kimagasló megbízhatósága, az alacsony üzemanyag fogyasztása és a motorhang nélküli suhanás élménye miatt vesz az ember hibrid Aurist. A lényeg számomra az, hogy mindig várom, hogy menni kelljen valahova, és vezethessem. Szeretem az Aurist!